مستــــنادر

گروه مستند شهید نادر مهدوی . دانشگاه صنعتی مالک اشتر

مستــــنادر

گروه مستند شهید نادر مهدوی . دانشگاه صنعتی مالک اشتر

راز، مثل همیشه متفاوت +دانلود فیلم

شنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۱۷ ب.ظ

"راز"، حاتمی کیا: جای خالی آوینی در "چ"



کارگردان فیلم سینمایی ˈچˈ گفت: نگاه انتخاب گرایانه از شهید آوینی اسطوره ساخت و جای خالی این شهید بزرگوار در ساخت فیلم ˈچˈ احساس شد.

به گزارش پایگاه اراده ملی از ایرنا، برنامه راز، شامگاه چهارشنبه به مناسبت سالگرد شهید مرتضی آوینی و با حضور ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان سینما و تلویزیون برگزار و در این برنامه ˈفیلم سینمایی چ» مورد بررسی قرار گرفت.

کارگردان فیلم سینمایی ˈچˈ با اشاره به اینکه این فیلم در جشنواره فیلم فجر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، گفت: این فیلم به نوعی سینمای دفاع مقدس را به جلو پرتاپ و جو جدیدی را در این عرصه ایجاد کرد چرا که برای اولین بار به این موضوع در سینما پرداخته شده بود.

وی افزود: 2 سال بر روی فیلمنامه ˈچˈ کار شد تا بتوان واقعیت های دوران انقلاب را به تصویر کشید و سعی شد تا بهره گیری از تخیلات در این فیلم به حداقل برسد.

حاتمی کیا با تاکید بر اینکه بعد از ساخت فیلم ˈچˈ با طیف وسیعی از تماشاگر مواجه شدیم که باید سلیقه آنها به نحوی مورد توجه قرار می گرفت، اظهار کرد: موضوع (سوژه) یک فیلم باید دغدغه فیلمساز باشد در غیر اینصورت به هیچ عنوان خروجی مناسبی بدست نخواهد آمد. در ساخت این فیلم همانند سبدی که بر روی رودخانه نیل انداخته می شود و اتفاقی جدید ظهور می کند ما نیز چنین کاری کردیم که نتیجه خوبی در پی داشت.

کارگردان فیلم سینمایی به رنگ ارغوان با اشاره به اینکه ساخت فیلم نیازمند دانش است، تصریح کرد: محتوای یک فیلمنامه از اهمیت بسزایی برخوردار است و در ساخت یک فیلم باید زمان را در نظر گرفت، چرا که گذر زمان پیام را به درستی به مخاطب منتقل خواهد کرد.

حاتمی کیا در ادامه گفت: در یک فیلم پیام باید به درستی منتقل شود چرا که گاهی یک فیلم تنها جنبه سرگرمی دارد و در مدت زمان کوتاهی ظهور و با مخاطب ارتباط برقرار می کند و گاهی بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شود؛ اما برخی از فیلم ها در گذر زمان جای خود را در میان مخاطب باز می کند و ممکن است سالها بعد مردم باز هم به آن رجوع کنند.

"راز"، حاتمی کیا: جای خالی آوینی در "چ"

این کارگردان دفاع مقدس یادآور شد: فیلم ˈچˈ برایم یک ریسک بود چرا که تاکنون چنین تجربه ای در کارنامه ام نداشتم و با شناخت های متفاوت و تبلیغاتی که از این شهید بزرگوار و به یادماندنی می شد سعی کردم شناخت به این شخصیت را کامل کنم و همین امر سبب ساخت این فیلم شد.

کارگردان سریال خاک سرخ با اشاره به اینکه در فیلم ˈچˈ از شخصیت متفاوتی استفاده شد تا سانسورهای غربی را آشکار سازد، تصریح کرد: انتخاب یک شخصیت بسیار متفاوت آن هم در سرزمین پاوه شروع خوبی بود تا بتوان بعد از 35 سال موج جدیدی را به تصویر کشید و سانسورهایی که کشورهای غربی تاکنون از جنگ ایران داشتند، برملا شود.

حاتمی کیا ادامه داد: یکی از ویژگی های اخلاقی ام در عرصه هنر و فیلمسازی رفتن به سمت موضوعاتی است که برای هیچکس اهمیت ندارد و این مسئله باعث شد تا مبحث پراهمیت جنگ را که کمتر مورد توجه فیلمسازان قرار می گیرد را انتخاب کنم و با انتخاب سوژه ای همچون شهید چمران و بهره گیری از دست نوشته هایش انقلاب و دوران جنگ را به شکلی دیگر تحت الشعاع قرار دهم.

وی با اشاره به اینکه در فیلم ˈچˈ صحنه های متفاوتی به تصویر کشیده شد، اظهار کرد: در این فیلم صحنه بحران اجتماعی و جنگ میان آدم های آرمانی به تصویر کشیده شد و دغدغه بنده نیز همین موضوع بود تا بتوانم با الهام از رویدادهای واقعی دوران جنگ دیالوگ های بهتری ایجاد کنم.

کارگردان فیلم سینمایی آژانس شیشه ای افزود: زمانی که وارد تاریخ می شویم باید بدانیم کدام بخش از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که بیان رویدادهای گذشته برای آینده آن فیلم مهم است تا مخاطب بعد از سالها باز هم سراغ آن برود.

"راز"، حاتمی کیا: جای خالی آوینی در "چ"

این کارگردان سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه گاهی در ساخت فیلم دفاع مقدس احساس غریبی می کنم، افزود: یک پروسه ای در این مهندسی است که باید تمام حواس جمع شوند تا یک فیلم در جایگاه خوبی قرار گیرد و با مخاطب ارتباط برقرار کند. آیا تمام فیلم های ساخته شده در جشنواره حضور داشته و یا اسکار گرفته اند؟ پس باید به جریان حرکت سینما و فیلمسازی در مسیر دفاع مقدس توجه شود و تمام فیلم های این حوزه مورد تحلیل صاحب نظران قرار گیرد.

وی در ادامه مطلب فوق یادآور شد: تحلیل و اعتنا به عرصه فیلمسازی با سوژه دفاع مقدس از سوی مسئولین، بدون شک آینده بهتری را برای این عرصه ایجاد خواهد کرد.

حاتمی کیا با شاره به سالگرد شهید مرتضی آوینی ضمن ابراز علاقه شدید به این شهید گفت: قلم قوی و با عقبه شهید مرتضی آوینی همواره موجب می شود تا جای خالیش در فیلم ˈچˈ احساس شود چرا که این شهید با داشتن کارنامه پررنگ در دوران جنگ، حرف های زیادی برای گفتن دارد که روایت فتح و مقاله هایش همواره یادش را زنده نگه می دارد.

وی با تاکید بر شخصیت بی نظیر شهید آوینی در فیلمسازی اظهار کرد: آقا مرتضی همانند منشوری است که انوار زیادی از خود ساطع می کرد و ای کاش تمام صاحب نظران، مسئولین، فیلمسازان و ... راحتی کلام و دقت شهید آوینی را داشتند.

"راز"، حاتمی کیا: جای خالی آوینی در "چ"

به گفته حاتمی کیا، شهید آوینی با این طرز فکر به دنیا نیامده بود بلکه مسیرها و خطاهای بسیاری را طی کرد تا به این جایگاه رسید که اکنون بعد از سالها همچنان نامش در تمام محافل به زبان آورده می شود و قلم بی نظیرش زبانزد است؛ آوینی از جنس آدم است.


کارگردان فیلم ˈچˈ تاکید کرد: نگاه انتخاب گرایانه آوینی از او یک فیلمساز توانمند ساخت طوری که اصلا سینمای داستانی را قبول نداشت و تنها سینمای مستند را آن هم به دلیل دور بودن از هرگونه تخیلی قابل قبول می دانست و سالها در این عرصه فعالیت کرد.

حاتمی کیا افزود: آوینی همانند استادی که غمزه شاگردش را به خود نمی گیرد و دشمن کسی نبود، عمل می کرد. این شخصیت باید به یک الگو در عرصه سینما تبدیل شود تا تمام فیلمسازان به دور از هرگونه دشمن ستیزی آثار یکدیگر را نقد کنند.

کارگردان فیلم از کرخه تا راین در پایان با اشاره به اینکه سوژه نباید به فیلمساز برخورد کند بلکه فیلمساز باید با سوژه برخورد داشته باشد گفت: باید به تمام سوژه ها نگاه زلال داشت تا در نهایت به یک اثر به یادماندنی تبدیل شود. شهید آوینی کوتاه نیامدن را به من آموخت تا با دیدن فانوس های دریایی در سینما گمراه نشوم چرا که فیلمسازی های امروزی تنها به تعارفات می گذرد و هیچ صاحب نظری اجازه نقد از اثری را ندارد و همین امر موجب پسرفت در عرصه فیلمسازی شده است.


"راز"، حاتمی کیا: جای خالی آوینی در "چ"



موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۳
حسین قائمیان

نظرات  (۷)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام.

با عرض تاسف جانبازی دیگر در راه امر به معروف...
خدا رحم کند...

منتظر نظراتتون هستیم...

***************************
پاسخ:
تذکر لسانی ، وظیقه همگانی

با سلام

ان شالله  امثال "حاتمی کیا" ها  در راستای این کارها  زیاد بشن.

و راه سید شهیدان اهل قلم  پر رهرو باد...

 

و امثال شماها که از وبلاگتون معلومه دغدغه هاتون چیه،زنده  باشید ودر

ادامه کارهاتون سربلند وتاثیر گذار باشید.

پاسخ:
علیکم السلام

امثال حاتمی کیا ها ، کیا هستند؟

همین شما افراد دغدغه مند هستید که باید کار کنیم تا پیشرفت حاصل شود.
کاش فقط نظاره گر نباشیم و وارد کار شویم.

امثال آوینی ها و حاتمی کیاها از دل دردمندترین مردمان این سرزمین سر برآورده اند و ان شالله باز هم شاهد رشد این گونه افراد خواهیم بود و البته اغراق نیست اگر بگوئیم امثال شما هم در اجرای این رسالت کمتر از آنها نیستید، آرزو میکنم آینده ای بسیار روشن را برای وطن عزیزمان رقم بزنید.
دعایی از امام سجاد(ع) را تقدیمتان میکنم، پیروز باشید.

خدایا، هر کس که تو یاورش باشی، یاری نکردن دیگران زیانش ندهد، و هر کس که تو عطایش بخشی، تنگ چشمی دیگران از او نکاهد، و هر کس هدایتش به دست تو باشد، فریب گمراهان پای او را نلغزاند.
پس بر محمد و خاندانش درود فرست و ما را به عزّت خویش از گزند بندگانت در امان دار، و با بخشش خود، از غیر خودت بی‌نیاز گردان، و در پرتو هدایتِ خویش، ما را به راه حق انداز.
خدایا، بر محمد و خاندانش درود فرست و سلامت دل‌های ما را در یاد کردِن بزرگیِ خود قرار ده، و آسایش بدن‌های ما را در سپاسگزاری نعمتِ خویش، و گویایی زبان‌های ما را در وصف آنچه به ما داده‌ای.
خدایا، بر محمد و خاندانش درود فرست و ما را از کسانی قرار ده که [مردم را] به سوی تو فرا می‌خوانند، و آنان را به راه تو رهبری می‌کنند، و ما را از ویژه‌ترین بندگانِ ویژه‌ی درگاه خود گردان، ای مهربان‌ترین مهربانان.
پاسخ:
سلام 
ممنون از اشتراک این دعای زیبا

باز هم می گویم باید برای کار های فرهنگی شناسه فعل هایمان تغییر کند.
زین پس به جای عبارت "این کار را بکنید" از "این کار را بکنیم" استفاده کنیم.

سلام وخدا قوت

فرمایشتون  کاملا متین،باید همه دست بکارشن،مخصوصا اینکه آقاهم

 فرمان دادن،ان شالله برای ما هم  شرایطش جور شه بتونیم حتما حتما

وارد میدان شیم.(ما هم تا یه حدی شنا بلدیم ولی آب نمیبینیم)

التماس دعای فراوان

 

پاسخ:
ان شاالله به زودی .
منتظر ساخت مستند شهید هاشمی باشید.در آن می توانید کمک کنید.
سلام برادر.
درباه روایت فتح و قسمتی که در باره شهید نادر مهدوی هست تو اینترنت خیلی گشتم سایت شما یکی از سایتهایی بود که باهاش برخورد کردم. نام گروهتون شهید نادر مهدوی بود همون کسی که خیلی به دنبال نشونه از شون می گردم. شنیدم که از ایشون و عملیاتی که انجام دادند یه فیلم بیست دقیقه ای وجود داره. اتفاقا امروز هم شبکه مستند از ایشون یک مستند (روایت فتح ) پخش کرد که متاسفانه فقط اخرشو دیدم .می خواستم بدونم که براتون این امکان هست که این فیلم رو روی سایتتون قرار بدید. و اگر نه می تونید راهنماییم کنید که چطور می تونم این فیلم رو (فیلم عملیات ایشون رو)پدا کنم.
واقعا ممنون می شم اگر جوابم روربدید.
منتظر جواب شما هستم
موفق باشید یاعلی
پاسخ:
سلام علیکم
برای هر برنامه ای که تلوزیون پخش کرده و شما ندیده اید می توانید به سایت telewebion.ir مراجعه کنید.
و در قسمت آرشیو به روز مورد نظر بروید.
یا حق
سلام
ممنون از اینکه جوابم رو دادین و ممنون از اینکه راهنماییم کردین.انشالله بتونیم در آینده با هم در مورد ایشون همکاری کنیم.البته من تازه در ابتدای راهم (یعنی تازه تو کلاسای مستند سازی ثبت نام کردم).ولی امیدوارم که بتونم یک مستند خوب در باره ایشون بسازم. راستش تازه ایشون رو شناختم و دارم تحقیق می کنم.امیدوارم که من زودتر کلاسامو با موفقیت تموم کنم و بتونم این کار رو انجام بدم.
موفق باشید. یاعلی
پاسخ:
ان شاالله موفق باشید.
یا حق
سلام.ببخشید که مدام مزاحم شما میشم . من یه سری پوستر از شهید نادر مهدوی و یارانشون  درست کردم که براتون ایمیل میکنم .امیدوارم که به کارتون بیاد.یا اگر خواستید تو سایت برای نمایش بذارید.ممنون.
موفق باشید ،یا علی
پاسخ:
خیلی ممنون .
اجرکم عند الله.
یا حق

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی