مستــــنادر

گروه مستند شهید نادر مهدوی . دانشگاه صنعتی مالک اشتر

مستــــنادر

گروه مستند شهید نادر مهدوی . دانشگاه صنعتی مالک اشتر

توضیحی در مورد نویسندگی

سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۰۴ ق.ظ

بزرگواری در مورد نویسندگی و فیلم نامه نویسی از ما سوال کرده بودند.

من باید بگم که ما به نویسندگی در چند حوزه نیاز داریم:سناریو نویسی مستند (که کار اصلی ماست) ،گزارش نویسی برای همین وبلاگ و نوشتن نقد از فیلم (که از برنامه های آینده ماست).شما میتوانید در هر حوزه ای که علاقه مند بودید فعالیت کنید.

اما در مورد فیلم نامه نویسی جست و جو یی کردم و مطلبی خوب در ویکی پدیا پیدا کردم که آن را برای شما خوب یافتم:

"فیلمنامه (به انگلیسیScreenplay یا Script)‏ یا سناریو (به فرانسویScénario)‏ داستانی است که همراه با توضیح صحنه‌ها برای ساخت فیلم نوشته می‌شود. به نویسندهٔ فیلمنامه، فیلمنامه‌نویسمی‌گویند. عناصر فیلمنامه از داستان و شخصیت‌ها، صحنه‌ها، سکانس‌ها، پرده‌ها، موسیقی، مکان‌ها و ... تشکیل شده‌اند. اگر بخواهیم فیلمنامه را به سه قسمت تقسیم کنیم و ز آنها با عنوان ، شروع، میانه و پایان نام ببریم اینگونه می توان توضیحش داد شروع: ایجاد مخمصه. شخصیت اصلی شما چه می‌خواهد؟ چه چیز لازم دارد؟ باید چه بکند که به آنچه می‌خواهد برسد؟ میانه: تعارض، عمل و عکس‌العمل. شخصیت اصلی برای به دست آوردن آنچه که می‌خواهد تقلا می‌کند و معمولاً در انتهای قسمت میانه شکست می‌خورد. اما در اثنای این شکست شروع به درک نیازهای حقیقی‌اش می‌کند. پایان: تقلای نهایی، رفع مشکل و پیامد. پایان احساسی که در آن شخصیت اصلی پی می‌برد واقعاً به چه چیزی نیازداشته است، چه به آنچه که می‌خواسته برسد یا نرسد."

ادامه متن ویکی پدیا را هم می تویند از اینجا بخونید.


ان شاالله در مورد  نویسندگی و شگرد هایش به زودی مطلبی از نویسنده ی سناریوی تئاتر "عبرت های عاشورایی" آقای "خضیری زاده" خواهیم گذاشت.من در این مورد با ایشان صحبت کردم و گفتم من که استعداد نویسندگی ندارم .ولی او گفت نوشتن اکتسابی است و فقط باید مطالب مختلف را به هم ربط بدهیم تا نویسنده ی خوبی شویم.با یادگیری شگرد های نوشتن می توان نویسنده شد.

منتظر مطلب بعدی در مورد نویسندگی باشید.

یا زهرا(س)

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۱۲
حسین قائمیان

نظرات  (۱)

ممنون از توضیحتان ، خیلی خوب بود و چیزایی که مد نظرم بود رو متوجه شدم.انشالله که بتونیم باهم همکاری کنیم.
خدا پشت و پناهتان باشد و موفق باشید.
پاسخ:
خدا رو شکر.
ان شاالله.
در صورت تمایل برای همکاری به تکمیل فرم ثبت نام اقدام کنید.
یا زهرا(س)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی