مستــــنادر

گروه مستند شهید نادر مهدوی . دانشگاه صنعتی مالک اشتر

مستــــنادر

گروه مستند شهید نادر مهدوی . دانشگاه صنعتی مالک اشتر

مستند این هفته : مرز جنوبی

شنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۲۵ ق.ظ


برای تصمیم گیری در مورد دیدن یا ندیدن این مستند تیزرش را ببینید ، چون تیزر فارسی اش نبود مجبور شدم از imdb بگیرم و خودم دست به قیچی بشم! :



مستند "مرز جنوبی" به کارگردانی الیور استون ساخته شده است. 
فیلمساز 62 ساله آمریکایی که در این مستند تلاش کرده تصویری متفاوت از رهبران چپ‌گرای آمریکای لاتین به تصویر بکشد؛ علاوه بر چاوز، با روسای جمهور چپ‌گرای آرژانتین،پاراگوئه، اکوادور و بولیوی که متحدان چاوز محسوب می‌شوند نیز مصاحبه کرده است. کسانی که به گفته او، در نهضت آزاد شدن از ایالات متحده مشارکت دارند.

استون در «مرز جنوبی» به دنبال نمایش تاریخچه مختصری از وقایع ونزوئلا و چگونگی به مقام ریاست جمهوری رسیدن هوگو چاوز است. دوربین او چاوز را دنبال و به محله کودکی او می‌رود و نشان می‌دهد که او در فقر متولد شد. وی همچنین کمک‌های ایران برای تولید آرد در ونزوئلا را مطرح می‌کند.

چاوز در مصاحبه با استون درباره مسائل گوناگونی مانند امور جهانی، صنعت نفت، سوسیالیسم و استقلال و البته سیمون بولیوار که الهام‌بخش او بوده، صحبت کرده است.
استون و طارق علی نویسنده این مستند 90 دقیقه‌ای هر دو می‌گویند قصد این را نداشته‌اند که در «مرز جنوبی» به صورت جامع روند سیاسی آمریکای جنوبی را تجزیه و تحلیل کنند. 
به گفته طارق علی، «مرز جنوبی» یک فیلم جاده‌ای سیاسی است که در آن با خصوصیات متفاوت چاوز روبه‌رو می‌شوید.
استون قبل از این، مستند «کومان دانته» را درباره فیدل کاسترو رئیس جمهور کوبا ساخته است. وی قرار بود «پرسونا نان گراتا» را درباره زندگی و فعالیت‌های یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین هم کارگردانی کند، اما مرگ عرفات تولید این پروژه را ناممکن ساخت.
فیلم داستانی وی در‌باره زندگی جورج بوش رئیس جمهور آمریکا با عنوان «دبلیو» با بازی جاش برولین در نقش بوش، واکنش‌های متفاوتی را در میان منتقدان برانگیخت، اما توفیق زیادی در گیشه کسب نکرد.
استون طی سال گذشته تلاش زیادی کرد تا موافقت محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران را برای ساختن فیلم مستندی درباره او جلب کند، اما تلاش‌هایش به نتیجه نرسید.
استون دهه هشتاد میلادی با کارگردانی فیلم‌های «جوخه نظامی»، «متولد چهارم ژولای» و «جی اف کی» تبدیل به یک چهره مطرح و جنجالی شد.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۳
حسین قائمیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی